Skip to content

Selecteer jouw voertuigtype

Auto
Auto
Boot
Boot
Landbouw
Landbouw
Motor
Motor
Quad
Quad
Vrachtwagen
Vrachtwagen

Wat is chiptuning?

Chiptuning is het afstellen van een motor voor betere prestaties. In elke auto bevindt zich tegenwoordig een computer. Deze computer stuurt de motor aan en wordt het motormanagement of de ECU (Electronic Control Unit) genoemd. Het motormanagement is het brein van de motor en regelt de motorloop aan de hand van diverse waarden, waaronder de turbodruk, de gaspedaalstand en inspuithoeveelheid. Door de software aan te passen stellen we de motor anders af. Indien mogelijk verwijderen wij standaard de snelheidsbegrenzer van uw auto.

Chiptuning stages

Cla 45 AMG

Stage 1

Dit is de ‘standaard’ chiptuning zoals deze ook bij autodealers wordt aangeboden. Uiteraard is chiptuning nooit standaard. Chiptuning is altijd maatwerk. De software wordt speciaal voor uw auto geschreven. Geen enkele auto is het zelfde! Bij een turbo dieselauto geeft chiptuning u doorgaans 30 tot 45 pk extra. Tevens bij gelijkblijvend rijgedrag zal ook hier uw brandstofverbruik minder worden! Chiptuning is uitermate geschikt voor auto’s die caravans moeten trekken. Na chiptuning beschikt de auto over meer koppel (trekkracht) waardoor u onder andere in de bergen niet het volledige motorvermogen hoeft aan te spreken. Dit komt vervolgens ten goede voor de motor, rijcomfort en het brandstofverbruik!

Stage 1+

Met normale chiptuning wordt nooit de maximale grens opgezocht. Auto’s zijn een massa product en worden van fabriek af opgeleverd met en flinke marge. Dit mede omdat een massaproduct overal ter wereld moet kunnen presteren, dus ook in de stoffige, warme woestijnen van Dubai en in de extreme kou op de Noordpool. In Europa zijn deze condities allemaal veel beter en met chiptuning wordt een stukje van deze marge weggehaald. 

Met Stage 1+ gaan we nog een stapje verder. De auto wordt nog verder geoptimaliseerd en de maximale grens zal opgezocht gaan worden. Vooral de inspuiting en turbodruk zullen verder verhoogd worden. Het nadeel hiervan is dat het verbruik meestal hoger komt te liggen dan van fabriek af. Het voordeel: Véél meer vermogen! Bij sommige turbodiesels kan en vermogenswinst van 60 pk en over de 100 Nm behaald worden! 

Stage 1+ ligt qua prijs hoger dan de reguliere tuning. Dit komt mede doordat de softwareaanpassing meer tijd vraagt. Omdat de grens van de auto opgezocht gaat worden zou het kunnen voorkomen dat de auto meerdere keren opnieuw geprogrammeerd dient te worden met ge-finetunde software. Doorgaans duurt dit proces ook langer dan de gebruikelijk 1.5 uur voor chiptuning. Merken we tijdens de testrit dat de auto meer zou kunnen presteren, dan zal de software verhoogd worden. Let op: Wij geven geen gratis overname van de fabrieksgarantie bij stage 1+ chiptuning. Auto’s die slecht ‘behandeld’ worden hebben een grotere kans op falen. 

Aanvullende motor garantie is te koop vanaf € 179,- per jaar. De software garantie is WEL van toepassing op stage1+ tuning.

Frequently Asked Questions

Fusce fermentum. Nam at tortor in tellus interdum sagittis. Proin magna. Etiam ut purus mattis mauris sodales aliquam. Morbi mollis tellus ac sapien. Nam ipsum risus, rutrum vitae, vestibulum eu, molestie vel, lacus. Vestibulum dapibus nunc ac augue.

Selecteer jouw voertuigtype

Auto
Auto
Boot
Boot
Landbouw
Landbouw
Motor
Motor
Quad
Quad
Vrachtwagen
Vrachtwagen

Maak een afspraak